Partners voor de erfbelasting

Je bent partners voor de erfbelasting als je gehuwd bent, een geregistreerd partnerschap hebt of als je samenwoont en voldoet aan een aantal voorwaarden.

Partners ziet de Belastingdienst als 1 persoon voor de berekening van de erfbelasting. Dat heeft gevolgen voor de vrijstelling die je krijgt en de erfbelasting die je moet betalen.

Gehuwd of geregistreerd als partner

Je bent partners voor de erfbelasting als je gehuwd bent of als je een geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Dit geldt ook als jullie gescheiden van elkaar leven.

Krijgen jullie allebei een erfenis uit de nalatenschap? Dan telt de Belastingdienst de waarde van deze erfenissen bij elkaar op. Van het totaal trekken zij 1 keer de vrijstelling af. Voor de berekening van de erfbelasting ziet de Belastingdienst jullie namelijk als 1 persoon.

Samenwoners

Wonen jullie samen? Dan zijn jullie partners voor de erfbelasting als jullie voorafgaand aan het overlijden minstens 6 maanden voldeden aan de volgende voorwaarden:

• Jullie hebben een notarieel samenlevingscontract.
    Dit is een door de notaris opgemaakt samenlevingscontract met een wederzijdse zorgverplichting.
  • Jullie zijn allebei meerderjarig.
  • Jullie staan allebei op hetzelfde adres ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) of een vergelijkbare administratie buiten Nederland.
  • Jullie zijn geen bloedverwanten in de rechte lijn. Bloedverwanten in de rechte lijn zijn bijvoorbeeld een vader en zijn dochter en een grootmoeder en haar kleinzoon.
  • Er is geen andere persoon die voor de erfbelasting je partner is.

Voldoen jullie aan alle voorwaarden voor samenwonenden, maar hebben jullie geen notarieel samenlevingscontract? Dan ben je toch partners voor de erfbelasting als jullie allebei voor een onafgebroken periode van minimaal 5 jaar op hetzelfde adres staan ingeschreven.

Zie voor meer informatie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/partners-voor-de-erfbelasting

Scroll naar boven